Nová deska HEAVEN SHALL BURN nenadchne, ale ani nezklame!

Heaven Shall Burn působí na scéně již třiadvacátým rokem a kdo je zná, nebo dokonce viděl naživo, musí uznat, že se jedná o profíky ve všech směrech. Svým originálním spojením metalcoru s melodickým death metalem dokázali rozhýbat nejeden kotel napříč festivaly (včetně Wackenu) a nešetří jím ani na již deváté řadové desce, která vyšla minulý týden. Album „Of Truth & Sacrifice“ je vydané na dvou CD a nechybí mu nic, na co jsme u této smečky z Erfurtu zvyklí.

Na albech Heaven Shall Burn se mi vždy líbily jejich coverarty. Obal desky „Of Truth & Sacrifice“ je stylem podobný, jako u desky „Veto“ a připomíná klasicistní obraz (omlouvám se, pokud jsem netrefil umělecký směr). Jeho autorem je Eliran Kantor, který dělal coverarty například pro Sodom, Testament, Iced Earth atd. Hlavním motivem obalu je dívka/matka, zřejmě válečnice, jejíž hrudí prochází oštěp a svým tělem chrání malé dítě. Toto dle vyjádření samotné kapely symbolizuje oběť (=sacrifice, viz. název alba). Co v obalu symbolizuje pravdu, je prý již na každém fanouškovi. Já osobně si myslím, že to bude mít co dočinění s tím, jakým způsobem dítě na obrázku oštěp drží.

První CD a zároveň celé album startuje instrumentálním intrem s názvem „March of Retribution“. Žádné samply, synťáky či elektronické dodělávky – prostě intro zahrané vlastníma rukama na skutečné nástroje, což zde funguje skvěle a posluchače navodí do té pravé metalcorové atmosféry. Následuje skladba „Thoughts and Prayers“ plnící nelehký úkol a sice odpálit celé album ve velkém stylu. Nejedná se o žádnou sypačku ani rychlý nářez, ale účel to plní na jedničku.

Po intru a úvodní skladbě přichází na řadu první ze skladeb, ke kterým byl natočen videoklip – „Eradicate“. Po hudební stránce je to klasická „heaven-shall-burnovina“. Z klipu jsem se ze začátku chytal za hlavu, ale po přečtení popisku, kde je vyjádření kapely, mi bylo vše jasné. Heaven Shall Burn jsou fanoušky Isaaca Nabwany a filmového studia Wakaliwood a z téhle kombinace vznikla celkem slušná recese. Rozhodně se tím nedá upřít odlišení od ostatních metalcorových kapel s vyšperkovanými klipy.

Následuje pro mě asi nejoblíbenější skladba z celého alba – „Protector“. Skladba drží svižné tempo celého alba a člověk má u ní nutkání skočit do kotle a pařit. Kromě toho se v ní vyskytují také melodické pasáže, kterými si mě Heaven Shall Burn získali stejně tak, jako kdysi s legendární peckou „Voice of the Voiceless“. Po skladbě „Protector“ dostávají slovo další dvě skladby s videoklipy – „Übermacht“ a „My Heart and the Ocean“.

„Übermacht“ začíná netradičně elektronickou předehrou a samply se vyskytují jako podkres v celé skladbě. První část videoklipu se odehrává v jakémsi abstraktním světě, zatímco ta druhá je plná záběrů ze zkušebny. Vždycky mě zajímalo, jak takto velké kapely zkouší a díky tomuto klipu má divák možnost do zákulisí nahlédnout.

Heaven Shall Burn vždy hrdě podporovali organizaci Sea Shepherd (organizace zabývající se ochranou moří a oceánů) a videoklip ke skladbě „My Heart and the Ocean“ je tomu jasným důkazem. Ve videoklipu je zdokumentováno takřka vše, čím se organizace zabývá, od boje s pytláky až po záchranu mořských zvířat a člověk má po zhlédnutí takový ten dobrý pocit, že jsou mezi námi i dobří lidé. Za mě klobouk dolů!

Konec prvního CD se pak (až na pomalejší skladbu „Expatriate“) nese v podobném duchu, jako doposud, prostě klasika, na kterou jsme u této smečky zvyklí. Tečkou za prvními 48 minutami alba a zároveň intrem pro druhé CD je pak instrumentálka The Ashes of My Enemies“.

Druhá část celého počinu „Of Truth & Sacrifice“ začíná skladbou „Children Of a Lesser God“, ve které můžeme slyšet inspiraci u legendárních In Flames. Nevím, jestli je to tím, že je album dlouhé a poslouchám jej na jeden zátah, ale nemůžu se zbavit dojmu, že zde (a vlastně i ve větší části druhého CD) Heaven Shall Burn tak trochu vykrádají sami sebe. Konkrétně v této skladbě jsem se nemohl zbavit dojmu, že místy poslouchám „Hunters Will be Hunted“.

Tento pocit mám prakticky až do konce poslechu celého alba. Nedá se však říci, že by mě druhá část alba nijak nezaujala, to ani náhodou. Milovníci sypaček a svižnějších skladeb si přijdou na své například u songu „Stateless“, který mě příjemně potěšil. Thrasheři zase jistě ocení cover na song „Critical Mass“ od legendárních Nuclear Assault. Nutno uznat, že by thrash seděl i Heaven Shall Burn. Ten talent naši západní sousedé asi prostě mají v krvi. Celé album pak zakončuje skladba „Weakness Leaving My Heart“, ke které byl natočen dojemný dvojklip spolu se skladbou „Protector“. Skladba je pomalejšího, možná až „ploužákovitého“ charakteru a celé album zakončuje ve velkém stylu. Osobně si nedovedu představit vhodnější skladbu na zakončení alba. Palec nahoru!

Pojďme si to celé shrnout. Po hudební stránce je „Of Truth & Sacrifice“ kvalitní deskou, která se dobře poslouchá, avšak na nic nového zde posluchač nenarazí. Chvílemi člověka nudí svou monotónností, ale o propadáku zde v žádném případě nelze hovořit. Kdo Heaven Shall Burn zná, ví, co od nich může očekávat a nová deska alespoň u mě tato očekávání naplňuje. Co se týče celého konceptu alba od dvou CD až po videoklipy, tak to si myslím, že je zde zvládnuto na jedničku. Mít jedno album na dvou discích, to se na metalcorové scéně jen tak nevidí a natočit klip ve spolupráci s Wakaliwood, to už vůbec ne. Je sice pravda, že méně je někdy více a zrovna Heaven Shall Burn by si to občas mohli vzít k srdci, na druhou stranu, když to výrazně nekazí dobrý dojem z desky, tak proč ne.

Autor: Adam Samuel