Lekce dějepisu s krušnohorskými Temple of Oblivion (Via Falsa 1866, 1898, 1914)

Různé metalové žánry si žádají různé texty k písním a každá kapela to bere po svém. Někdo svými texty vyjadřuje nesouhlas s konzumním stylem života, jiní si zase „libují“ ve společenských problémech, či si vytváří vlastní fantasy světy. Pak jsou tu ale kapely, jejichž texty mají určitou hloubku a na posluchače mohou mít až vzdělávací dopad. Osobně znám spoustu lidí, kteří se začali o dějiny a válku zajímat například díky legendárním SABATON. Dnes se podíváme na zdaleka ne tak populární jméno, které však rozhodně má co říct – TEMPLE OF OBLIVION.

Tuto kapelu z německé strany Krušných Hor jsme mohli vidět mimo jiné i na řadě českých festivalů a koncertů, například Phantoms of Pilsen, či Hell Fast Attack. Kapela TEMPLE OF OBLIVION fungovala v letech 2006 až 2019 a hráli v ní takoví muzikanti, kteří účinkovali (či stále účinkují) například v ANDRAS, NORNÍR, EMINENZ, či NARGAROTH. Jejich styl by se dal nazvat jako epic black metal, či symphonic black metal. Takovým typickým studiovým počinem, který by přesně charakterizoval tento styl, je jejich album „Traum und Trauma“ z roku 2014. Co je naprosto odlišovalo od ostatních kapel byly především kostýmy v templářském stylu, promakané samply, texty v němčině a charakteristický čistý vokál zpěváka Khenaze. TEMPLE OF OBLIVION ukončili činnost v létě loňského roku za nejasných příčin a všichni členové se nadále věnují pouze vlastním projektům. Nyní se podíváme na jejich poslední tři studiové nahrávky a to EP „Via Falsa 1866“, „Via Falsa 1898“ a „Via Falsa 1914“.

Všechny tři díly série Via Falsa byly vydávány pouze buď na audiokazetě, nebo vinylové desce. Každý díl ze série pak byl stylizovaný do jiné barvy, čímž jsou jednotlivé díly dobře rozeznatelné už na první pohled. Všechny EP byly vydány pod německým labelem Sturmglanz pouze na vinylových deskách, či kazetách (u Worship Tapes).

Via Falsa 1866 (2017):

Píše se rok 1866 a v srdci Evropy sílí spory mezi dvěma rivaly – Rakouským císařstvím a Pruskem. To celé následně vyústí v Prusko-Rakouskou válku, o které toto EP pojednává. Odehrává se zde mnoho bitev na různých frontách (například bitva u Hradce Králové o níž pojednává skladba „Das Wunder von Königgrätz“).

Jak jsem již zmínil, každý díl ze série Via Falsa je jinak barevně odlišen a první díl , „Via Falsa 1866“, je stylizován do žluté. V bookletu u kazety nechybí v němčině popsaný děj, okolo kterého se EP točí, texty k jednotlivým skladbám a obrázky významných osobností. Jediné, co bych zde vytkl je to, že bílý text se na žlutém pozadí v této velikosti čte opravdu špatně a na čitelnosti nepřidává ani jakýsi historický font.

Na úvod celého EP vás přivítá skladba „Le Retour de l’Aiglon“, v jejíž textu se vyskytují verše jak ve francouzštině, tak i němčině a ze které je hned jasné, jakým směrem se bude celá „Via Falsa 1866“ ubírat. TEMPLE OF OBLIVION se zde na chvilku vzdávají svého typického stylu se samply, texty výhradně v němčině a místy čistým vokálem a pouští se do vod surovější odnože black metalu. Nelámou si tu hlavu s nějakou přílišnou editací zvuku – prostě black metal v celé své kráse. Zároveň si zde ale ponechávají svojí melodičnost a chytlavost, která v kombinaci s promyšlenými texty a skvěle zahranými riffy vytváří do sebe perfektně zapadající mozaiku. Střídají se zde rychlejší skladby s pomalejšími a pokud zarytého black metalového fanouška neoslovily předchozí studiové počiny této kapely (například pro „přesamplovanost“), pak si jistě s tímto EP přijde na své. U pomalejších skladeb může posluchač nabýt dojmu jisté jednotvárnosti, až znuděnosti, které však rychlejší skladby dostatečně vyváží. EP „Via Falsa 1866“ hodnotím kladně – je to něco zcela jiného, než to, na co jsme byli u TEMPLE OF OBLIVION doposud zvyklí, přesto si zde ale zanechávají některé své „manýry“, za což jedině palec nahoru.

Celé EP „Via Falsa 1866“ – youtube.com

Via Falsa 1898 (2018):

Druhý díl série Via Falsa svým dějem volně navazuje na díl první. Zatímco Německo se postupně vzdávalo svých kolonií, Británie i Francie si dělaly zálusk na Afriku, především na nerostné bohatství na jihu. Královna Viktorie je ochotná riskovat druhou búrskou válku, aby jih Afriky získala a mír mezi evropskými zeměmi je rázem opět na spadnutí.

„Via Falsa 1898“ je oproti předchozímu dílu stylizována do tmavší modré barvy s bílým písmem, které se zde čte o dost příjemněji, než tomu bylo u „Via Falsa 1866“. Úvodní skladba „From Cairo to the Cape“ je jakýmsi úvodem do děje okolo konfliktu na africkém kontinentu a opět se zde střídají verše v němčině, tentokrát s anglickými. Líbivý punkový riff v této skladbě je vskutku chytlavý a z tohoto EP se mi tato skladba líbila asi nejvíc.

Stejně jako tomu bylo u předchozího dílu, jde i tato Via Falsa cestou surovějšího black metalu se špinavějším zvukem a střídají se zde rychlejší skladby s pomalejšími. Celé EP mi ale tentokrát nepřijde tak dobře vyvážené a příliš to „neodsýpá“. Kromě výše zmíněné úvodní skladby „From Cairo to the Cape“ je to takové nemastné, neslané a milovník melodických pasáží, které jsou pro TEMPLE OF OBLIVION samozřejmostí, si tu na své moc nepřijde. Je to škoda, ale určitě se najdou i posluchači, kterým je tento styl bližší. Za mě je však tento díl série Via Falsa nejméně povedený.

Celé EP „Via Falsa 1898“ – youtube.com

Via Falsa 1914 (2019):

Výklad historie v podání krušnohorských black metalistů se nyní dostává do roku 1914, kdy Británie má uzavřenou dohodu s carským Ruskem, Rakousko-Uhersko se svými spojenci, avšak my, kteří jsme dávali při dějepisu ve škole pozor, víme, co dalšího bude následovat…

TEMPLE OF OBLIVION u bookletu třetího dílu série Via Falsa vsadili na světle zelenou barvu s bílým textem. Čitelnost bookletu však totálně pohřbívá zvolený font. Pro někoho, kdo mluví německy, to nebude problém rozluštit, ale člověku, který se zvládne v němčině sotva představit, to bude řádně komplikovat život.

Zatímco předchozí dva díly série Via Falsa měly po čtyřech skladbách, „Via Falsa 1914“ jich má v záloze rovnou pět a do posluchače to sype od samého začátku. Zvuky přestřelek a válečné vřavy, vazbící kytara na začátek a skladba „Na Vidovdan“ se rozjíždí na plné obrátky. Tentokrát se v úvodní skladbě střídají verše v němčině s verši v srbštině. I zde se sází na surový black metal s melodickými prvky, avšak místy můžeme slyšet i samply, které melodičnosti přidávají (například ve skladbě „Kabale und Kriege“). Tato Via Falsa je oproti předchozímu dílu o dost lépe vyvážena co se týče rychlosti a „neutahanosti“ skladeb. TEMPLE OF OBLIVION si zde opět vyhráli se zvukem a je to opět něco jiného, než doposud, no někomu nemusí sednout špatně čitelný zpěv, který je prohnán jakýmsi efektem vysílačky. Mně osobně to nijak nevadí, dokonce to jedině vylepšuje celkový „válečný“ dojem. Pokud jsem předchozí díl série Via Falsa hodnotil, jako nejméně povedený, pak „Via Falsa 1914“ je po hudební stránce nejlepší. Jen škoda toho fontu v bookletu… Zároveň je ale také škoda rozpadu této kapely, protože další díly série Via Falsa by jistě byly neméně zajímavé. Kdo ví, třeba se někdy v budoucnu nějakých ještě dočkáme.

Celé EP „Via Falsa 1914“ – youtube.com

Autor: Adam Samuel